PRESTASJON OG ENDRINGER

Få bransjer har endret seg så mye på kort tid som banknæringen. Hvordan skape en vinnerkultur?

Skrevet av Olav Rebtun

Tekst og foto: Svein Snefjellå

Det var temaene da en av hovedsponsorene, Nordea, og BHK inviterte til lunsj på Skagen Hotell før kampen mot Fyllingen i ettermiddag. Mange kom for å høre Brynjolv Anke og Anders Fältnäs fortelle om endringer og utfordringer. Sportslunsjene arrangeres gjerne en gang i måneden.

Selv er Anke nå konserndirektør for næring i Nordea med arbeidssted i Oslo. Fältnäs går fortsatt og venter på å slippe til som lagleder og assisterende trener i BHK. 8. november er karantenen overl.

PÅ HJEMMEBANE
Og det var nettopp Fyllingen den meritterte svenske treneren ledet før han mente å gi seg med topphåndballen. Forespørselen fra Bodø fristet for mye.

– Mens jeg har ventet, har jeg lært klubben å kjenne. Jeg gleder meg til å starte for alvor, sier Fältnäs.

NYE BEHOV
– Forbrukeradferden i forhold til bank har endret seg voldsomt på få år, sier Brynjolv Anke.

– Folk bruker banken på en annen måte. Banken må møte nye behov fra kundene. Det er fortsatt prisen på lån som er den viktigste utfordringen. Men på andreplass er det effektive tekniske, databaserte løsninger kundene etterspør og krever, sier konsernsjefen.

– De ansatte, for meg spillerne, er alltid en svært sammensatt gruppe med høyst ulike kvaliteter, problemer og behov.Utfordringen er å få en slik gruppe til å fungere som en helhet for gjennom det å skape en vinnerkultur. Nøkkelen for å lykkes, er trivsel. Det gjelder uansett bransje og type ansatte, sier Anders Fältnäs.